DE GROENSTE ENERGIELEVERANCIERS 2019/2020

Zit jij ook bij een energieleverancier met van die reclamespotjes vol natuur, groene weiden, zonnepanelen en windmolens? Dankzij onze jaarlijkse groene energievergelijker ontdek je snel en simpel hoe groen jouw stroomleverancier echt is.

Samen met de Consumentenbond, Natuur &Milieu en Wise onderzocht Greenpeace ook dit jaar weer het duurzame gehalte van stroomleveranciers die actief zijn op de Nederlandse markt. We keken naar investeringen, productie, leveringen inkoop van stroom. De groene energievergelijker laat niet alleen de duurzaamheid zien, maar ook de scherpste prijzen van de groenste energieleveranciers.

De groenste stroom

In de groene stroom ranglijst zie je hoe duurzaam jouw energieleverancier is. Samen met de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE hebben we ook dit jaar weer onderzoek gedaan naar alle bedrijven die in Nederland stroom aan consumenten verkopen. De groenste energieleveranciers leveren zo goed als alleen maar stroom die is opgewekt met windmolens en zonnepanelen. Bovendien werken ze actief mee aan de omslag naar een schone energievoorziening.

Dit zijn de winnaars

Goed nieuws: er zijn maar liefst 5 energieleveranciers met een 10! Dat zijn: EasyEnergy, Vrijopnaam, EnergieVanOns, Pure Energie en Om. En er zijn ook nog eens 4 stroombedrijven die boven een 8 scoren: Powerpeers, HVC Energie, Vandebron en Greenchoice. Al deze leveranciers werken mee aan de echte omslag naar duurzame energie. Ze bouwen bijvoorbeeld windmolens of kopen windstroom via langjarige contracten. Deze bedrijven investeren niet in kolencentrales. Wil je bijdragen aan schone energievoorziening? Stap dan over naar een van deze bedrijven.

De grote bedrijven zijn minder groen

Veel grote bedrijven, zoals Vattenfall (Nuon) en Essent, zijn een stuk minder groen. Deze middenmoters zijn vaak nog geworteld in de vervuilende fossiele energie, maar investeren, soms via hun moederbedrijven, ook in hernieuwbare energie. Zo scoort Eneco nog een 7.7, maar haalt Essent met een 4.6 geen voldoende.

Grootste vervuilers

Helaas zijn er ook nog een hoop stroomleveranciers waarbij de betrokkenheid bij kolen- of kerncentrales wordt overschaduwd door eventuele duurzame initiatieven. Deze bedrijven kopen grijze stroom in, maar verkopen dit als groene stroom aan de consumenten. Dit kan doordat deze bedrijven de grijze stroom eigenlijk ‘vergroenen’ met groene stroom certificaten. Klinkt ingewikkeld? Dat is het ook! In onderstaand item van Kassa wordt het gelukkig haarfijn uitgelegd, Greenpeace komt hierin ook aan het woord.

Ga voor groen

Staat jouw leverancier niet helemaal bovenaan? Vul je gegevens in om het volledige onderzoek te ontvangen en direct over te stappen naar een energiebedrijf dat beter scoort.

Lees het volledige privacy statement op onze website.